Greek

Το περιβάλλον της τάξης στο μάθημα της χημείας στην Ελλάδα και στην Κύπρο

Μ. Γιαλλούση, Β. Γιαλαμάς, Ε.Α. Παυλάτου

10ο Συνέδριο Χημείας Ελλάδας-Κύπρου: «Η Χημική συνείδηση στον 21ο αιώνα» (2009), 2-4 Ιουλίου, Ηράκλειο (ομιλία)

Η παρούσα μελέτη διεξήχθη στην Ελλάδα (νομός Αττικής) και στην Κύπρο και περιγράφει σε πρώτη φάση την ανάπτυξη και την στάθμιση ενός ερωτηματολογίου το μάθημα της χημείας όπως γίνεται, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην αξιολόγηση του περιβάλλοντος τη τάξης της Α' Λυκείου στο μάθημα της Χημείας. Η ανάπτυξη του ερωτηματολογίου βασίστηκε σε κλίμακες από ευρείας εφαρμογής δημοσιευμένα ερωτηματολόγια, όπως για παράδειγμα το What Is Happening In This Classroom (Fraser, Fisher & McRobbie, 1996). Το ερωτηματολόγιο σταθμίστηκε αρχικά με τα δεδομένα από 1394 μαθητές από 49 τμήματα της Α' τάξης Λυκείου στην Ελλάδα και την ίδια σχολική περίοδο σταθμίστηκε εκ νέου με 225 μαθητές από 15 τμήματα της ίδιας τάξης, σε αστικά κέντρα της Κύπρου. Από τις παραγοντικές αναλύσεις προέκυψαν τρεις παράγοντες: «το μάθημα της χημείας και η καθημερινή μου ζωή», «η συμμετοχή μου στο μάθημα» και «ο καθηγητής μου». Οι αναλύσεις των δεδομένων και στις δύο χώρες υποστήριξαν την εσωτερική συνέπεια, την μέση συσχέτιση του ενός παράγοντα με τους άλλους, καθώς και την ικανότητα διαφοροποίησής του μεταξύ των τάξεων. Σε δεύτερη φάση η μελέτη περιγράφει την διερεύνηση της επίδρασης των διαφορετικών περιβαλλόντων των τάξεων στην Ελλάδα και στην Κύπρο στην στάση των μαθητών απέναντι στο μάθημα της Χημείας με όρους το ενδιαφέρον τους για το μάθημα και την ευχαρίστηση που βιώνουν κατά την παρακολούθησή του. Για την αξιολόγηση της στάσης των μαθητών χρησιμοποιήθηκε μια πέντε δηλώσεων κλίμακα, η οποία βασίστηκε στην αντίστοιχη που περιέχει το ερωτηματολόγιο Test Of Science Related Attitudes (TOSRA, Fraser, 1981). Η επιλογή της προαναφερθείσας στάσης στηρίχθηκε σε αποτελέσματα προηγούμενης έρευνας, στο πλαίσιο μιας γενικότερης έρευνας και στις δύο χώρες, σύμφωνα με τα οποία από ένα σύνολο 11 παραγόντων, οι μαθητές βρήκαν τον παράγοντα «το ενδιαφέρον μου για το μάθημα» ως τον πιο σημαντικό για να επιλέξουν το μάθημα της Χημείας στην επόμενη τάξη (Γιαλλούση, 2007). Τα δεδομένα από τους μαθητές των δύο χωρών αναλύθηκαν και έδειξαν την αξιοπιστία και την εγκυρότητα της κλίμακας για την στάση των μαθητών. Τα αποτελέσματα της Ανάλυσης Μικτών Επιδράσεων έδειξαν τον παράγοντα «το μάθημα της Χημείας και η καθημερινή μου ζωή» να επηρεάζει θετικά την στάση των μαθητών και των δύο χωρών απέναντι στο μάθημα της Χημείας, και επιπλέον τη στάση των μαθητών στην Αττική βρέθηκε να την επηρεάζει θετικά ο παράγοντας «το μάθημα της Χημείας και η συμμετοχή μου σε αυτό».

Please publish modules in offcanvas position.