Greek

Αναδυόμενες και Επιγιγνόμενες Ιδιότητες στη Χημική Εκπαίδευση

Ξ. Βαμβακερός, Ε.Α. Παυλάτου, Κ. Κόλλια

1ο Συνέδριο Διδακτικής της Χημείας Ελλάδας-Κύπρου (2012), 1-2 Δεκεμβρίου, Αθήνα (ομιλία)

Στην εκμάθηση της χημείας σε εισαγωγικό επίπεδο, πολλοί μαθητές εργάζονται με παρανοήσεις που είναι τόσο θεμελιώδεις ώστε πρακτικά δεν αντιμετωπίζονται ποτέ. Μια θεμελιώδης παρανόηση στη χημεία φαίνεται να προκύπτει από την προσθήκη των ήδη υπαρχόντων εννοιών στο φαινομενολογικό επίπεδο, στις πρόσφατα αποκτημένες χημικές έννοιες έτσι ώστε οι αρχάριοι μαθητές να σκέφτονται ότι οι χημικές οντότητες καθαυτές έχουν τις ίδιες ακριβώς μακρο-ιδιότητες σαν αυτές που παρατηρούμε μέσω των αισθήσεων. Εκείνοι που διδάσκουν ή εξασκούν τη χημεία δεν έχουν τέτοιες παρανοήσεις, επειδή είναι σε θέση να προσλάβουν φυσιολογικά τη φύση του θέματος. Όμως, ως εκ τούτου, εξακολουθούν να «αγνοούν» τις θεμελιώδεις παραδοχές της επιστήμης τους, εντός του πλαισίου της οποίας λειτουργούν, καθώς και ότι πολλοί αρχάριοι μαθητές στερούνται επίμονα τέτοιου είδους κατανόησης. Συνεπώς, πρέπει να διευκρινιστεί συστηματικά η εικόνα της λειτουργίας της χημικής θεωρίας, έτσι ώστε να δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές να αποκτήσουν κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι χημικές εξηγήσεις σχετίζονται με τα παρατηρήσιμα φαινόμενα. Ο πολυεπίπεδος και «διαστρωματωμένος» τρόπος με τον οποίο οι χημικές και φυσικές οντότητες σχετίζονται μεταξύ τους εντός της χημικής θεωρίας μπορεί επίσης να διευκρινιστεί με τον τρόπο αυτό. Για να παρέχουν αυτήν την εικόνα, οι φιλοσοφικές έννοιες της ανάδυσης και της επιγένεσης εξηγούνται και εφαρμόζονται στη χημεία, όπως έχει ήδη γίνει στη φιλοσοφία της χημείας. Το αποτέλεσμα παρέχει ένα μοντέλο για τη διδασκαλία της χημείας το οποίο, εάν εφαρμοστεί με συνέπεια, έχει τη δυνατότητα να βελτιώσει σημαντικά τη θεμελιώδη κατανόηση του επιστημονικού περιεχομένου του μαθήματος.

Please publish modules in offcanvas position.